Kontorergonomi

God ergonomi relateres som oftest til kontorarbeidsplassen og handler i stor grad om å tilrettelegge arbeidssituasjonen slik at kroppen har det bra når man jobber. Det er essensielt å gi kroppen muligheten til å jobbe naturlig og variert. Alle fortjener en sunn arbeidssituasjon!

Vi er alle forskjellige...

Det er ikke uten grunn at vi i følge arbeidsmiljøloven har plikt og rett til å tilrettelegge arbeidet og skaffe riktige hjelpemidler. Vi er alle forskjellige og trenger individuelle tilpasninger! Tar man ikke forebygging på alvor kan konsekvensene bli kostbare. Helsemessig og økonomisk.

Sykefravær er kostbart

Sykefraværet i Norge har dessverre vært stabilt de siste a?rene. Undersøkelser gjort av Sintef viser at en ukes sykemelding koster bedriftene i gjennomsnitt nesten 15000 kroner i tapt produksjon og økte kostnader.

Med riktig forebygging kan man redusere sykefraværet og spare seg for unødvendige kostnader. Lær mer her!

Hvordan unngå belastningsskader?

Mange jobber i unaturlige posisjoner og opplever plager i hånd, arm, rygg, nakke eller skuldre. Plager over tid kan bli til mer omfattende skader. De mest kjente er musearm og tennisalbue.

Fysioterapeut og ergonomisk rådgiver Mike Wilson gir deg god råd for tilrettelegging av kontorarbeidsplassen!

Nakke og Skuldre

Oppskriften på vondt i nakke og skulder er å ha armene i en framoverlent posisjon med tyngdepunktet for langt fram. Har du i tillegg liten skjerm i feil posisjon med dårlig lesbarhet, vil dette skape spenning i nakke og skuldre. Spenning fører også til dårlig blodsirkulasjon.

Ryggplager

Ryggplager skyldes stillesittende og ensidige posisjoner. “Gode ergonomiske” stoler gir ikke den nødvendige aktiviteten/belastningen ryggen trenger. Støttemusklatur blir dårligere og skader kan lettere skje. Sitte godt er bra, men det beste er å redusere sittetid.

Arm og Hånd

Feil og ensidig bruk av datamus forårsaker det velkjente problemet “musearm”. Alle databrukere som bruker mus store deler av dagen vil ofte møte problemet. Problemet må tas på alvor før en plage blir kronisk.

Ben og Hjerte

Vi får dårlig beveglighet og dårlig blodsirkulasjon (sliter på hjertet) ved å sitte. Kroppen vår er laget for å brukes. Vi trenger belastning, ikke avlastning!  Våre ben behøver aktivitet for å opprettholde beveglighet og styrke. Når vi bruker bena, pumper benmuskulaturen blod til hjertet og rundt i kroppen. Ben i naturlig bevegelse er med på å stimulere det meste av kroppen, blodsirkulasjonen, hjertet, balansen, fordøyelsessystemet etc.

Relaterte produkter

ErgoSpace underarmsstøtte

Artikkel nr. 7595

769,-

ErgoSpace underarmsstøtte, vaskbar

Artikkel nr. 7599

890,-

Mousetrapper advance 2.0 svart/turkis

Artikkel nr. 951

2 790,-

Ingen produkter i denne kategorien.

ErgoSpace underarmsstøtte

Artikkel nr. 7595

769,-

ErgoSpace underarmsstøtte, vaskbar

Artikkel nr. 7599

890,-

Mousetrapper advance 2.0 svart/turkis

Artikkel nr. 951

2 790,-

Active Comfort Mat, 53x71cm, grå

Artikkel nr. 99915

1 290,-

Active Stand Combi, grå/sort

Artikkel nr. 99981

1 890,-

Active Stand Combi, grå/orange

Artikkel nr. 99985

1 990,-

Ingen produkter i denne kategorien.

Til toppen